•Yrityksen laatua arvioivat:
•Asiakas = joka maksaa saamistaan palveluista
•Kilpailijat = tarjoaa samantyyppisiä palveluja (laatu?)
•Viranomaiset = verovirasto, kuluttajavirasto, Patentti- ja rekisterihallitus, elintarvikevirasto
•Henkilökunta = ylpeä omasta työpaikastaan?
•Sidosryhmät = yritystä lähellä toimivat muut yhteisöt, joiden kanssa ollaan tekemisissä
•Alihankkijat ja verkosto = alan yrittäjät, joilta hankitaan palveluja ja tehdään yhteistä markkinointia
•Yrityksen laatua arvioivat myös yrityksen johto ja omistajat= yrityksen johdolle laadun johtaminen on keskeistä, omistajille hyvä laatu takaa suuremmat osingot
•Yrityksen laatua arvioivat rahoittajat = yrityksen luottokelpoisuus ja sen tuottama laatu vaikuttavat rahan hintaan
Laatu näkyy yrityksen toiminnassa ennen matkapäätöstä:
= markkinoinnin laatu, laatumielikuva, hintamielikuva, yrityksen koko ratkaisee kohderyhmän
- Markkinointi antaa lupauksen, joka on lunastettava
-Luotettavuusmielikuva (Esimerkiksi Finnair vetoaa luotettavuuteen: vain yksi on sinivalkoinen! Illaksi kotiin sinivalkoisin siivin)
- Luottamus on rahaa arvokkaampaa
•
No comments:
Post a Comment