Sunday, September 20, 2009

Laatuyritys-luentomateriaalia

Yrityksen laatua arvioivat:
Asiakas = joka maksaa saamistaan palveluista
Kilpailijat = tarjoaa samantyyppisiä palveluja (laatu?)
Viranomaiset = verovirasto, kuluttajavirasto, Patentti- ja rekisterihallitus, elintarvikevirasto
Henkilökunta = ylpeä omasta työpaikastaan?
Sidosryhmät = yritystä lähellä toimivat muut yhteisöt, joiden kanssa ollaan tekemisissä
Alihankkijat ja verkosto = alan yrittäjät, joilta hankitaan palveluja ja tehdään yhteistä markkinointia
Yrityksen laatua arvioivat myös yrityksen johto ja omistajat= yrityksen johdolle laadun johtaminen on keskeistä, omistajille hyvä laatu takaa suuremmat osingot
Yrityksen laatua arvioivat rahoittajat = yrityksen luottokelpoisuus ja sen tuottama laatu vaikuttavat rahan hintaan

Laatu näkyy yrityksen toiminnassa ennen matkapäätöstä:

= markkinoinnin laatu, laatumielikuva, hintamielikuva, yrityksen koko ratkaisee kohderyhmän

- Markkinointi antaa lupauksen, joka on lunastettava

-Luotettavuusmielikuva (Esimerkiksi Finnair vetoaa luotettavuuteen: vain yksi on sinivalkoinen! Illaksi kotiin sinivalkoisin siivin)


- Luottamus on rahaa arvokkaampaa




No comments:

Post a Comment